reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
Uwaga: Do 31 marca 2025 r. część płatników składek przesyła do ZUS zgłoszenia ZUS ZSWA za 2024 r. Do 31 marca 2025 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2024 r. (czytaj więcej) 31 marca 2025 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2024 r. 31 marca 2025 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2024 r. 31 marca 2025 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2024 r. 31 marca 2025 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2024 r. 1 kwietnia 2025 r. (wtorek) mija termin na uzyskanie aktywnego adresu do e-Doręczeń przez przedsiębiorców z KRS (więcej)
A A A

Gazeta Podatkowa nr 105 (2188) z dnia 30.12.2024

Wydatki odzieżowe w kosztach firmowych

Zapewnienie pracownikom strojów służbowych może mieć realny wpływ na decyzje klientów i w konsekwencji kształtować popyt na usługi oferowane przez spółkę, przyczyniając się do powstawania przychodów. Stąd wydatki na nabycie takiej odzieży noszą znamiona wydatków reklamowych. W efekcie wydatki na zakup garniturów i garsonek dla pracowników, opatrzonych logo firmy - jako koszty reklamy - można uznać za koszty uzyskania przychodów. Natomiast wydatki na zakup odzieży dla akcjonariuszy spółki nie podlegają rozliczeniu w firmowych kosztach podatkowych.


O CO PYTAŁ PODATNIK?

Spółka planowała zakupić garnitury męskie i damskie oraz garsonki po cenach nieodbiegających od przeciętnych cen odzieży eleganckiej. Następnie zamierzała je trwale oznaczyć swoim znakiem towarowym poprzez wszycie logotypu w widocznym miejscu z przodu marynarki. Stroje te określane we wniosku o wydanie interpretacji jako robocze zamierzała przekazać do używania przez komplementariuszy będących akcjonariuszami oraz pracownikom. Z założenia miały one być wykorzystywane podczas świadczenia pomocy prawnej oraz prowadzenia spotkań biznesowych zarówno dla aktualnych, jak i potencjalnych klientów kancelarii prawnej prowadzonej przez spółkę w wykonywaniu działalności gospodarczej. Elegancki strój oznaczony logo spółki w jej opinii spowoduje zwiększenie popularności marki, jak również da klientom poczucie profesjonalizmu świadczonych przez spółkę usług. To natomiast powinno przełożyć się na wzrost liczby klientów zainteresowanych skorzystaniem z jej usług. Spółka miała wątpliwości, czy wydatkami poniesionymi na nabycie i oznaczenie opisanych ubiorów ma prawo obciążyć firmowe koszty podatkowe.


ZDANIEM DYREKTORA KIS:

Dyrektor KIS w wydanej interpretacji w pierwszej kolejności zwrócił uwagę na konieczność wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o pdop wszelkich wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki komandytowo-akcyjnej, z jednym tylko wyjątkiem - wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Regulacje ustawy bezpośrednio zatem wskazują, że wydatki poniesione na rzecz osób wchodzących w skład organów stanowiących m.in. spółki komandytowo-akcyjnej, w przypadku której organem takim jest walne zgromadzenie akcjonariuszy - z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji - nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji wydatki na zakup odzieży dla komplementariuszy będących jednocześnie akcjonariuszami spółki nie mogą obciążać kosztów firmowych.

Z kolei ocena prawna kosztów zakupu opisanych strojów służbowych dla pracowników w opinii Dyrektora KIS wymaga powiązania ich z reklamą, na którą wydatki obciążają koszty firmowe bądź reprezentacją, która z kosztów tych jest ustawowo wyłączona. Reklamę należy rozumieć jako działania podmiotu gospodarczego mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Stąd wyróżnia reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Odnosząc się do analizowanego stanu faktycznego, końcowo Dyrektor KIS uznał, że wydatki na nabycie przez spółkę odzieży dla pracowników mają cechy wydatków reklamowych i mogą obciążać koszty podatkowe.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 października 2024 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.493.2024.1.AG)

Komentarz redakcji
Dany ubiór można uznać za strój służbowy, gdy jego noszenie jest obowiązkiem pracownika (wynikającym m.in. z regulaminu czy umowy o pracę) oraz gdy strój ten posiada charakterystyczne cechy, które uniemożliwiają wykorzystanie go do celów prywatnych (np. logo firmy), czyli zindywidualizowane elementy, które powodują, że odzież ta traci przymiot odzieży o charakterze osobistym. Gdy pracownicze uniformy spełniają te kryteria, to wydatki na ich nabycie podlegają ujęciu w firmowych kosztach podatkowych. Jeżeli jednak wskazanych cech nie posiadają, to jako poniesione na cele osobiste pracowników, nie mogą kosztów tych obciążać.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.