Poradnik VAT nr 5 (629) z dnia 10.03.2025
Wydatki na oklejenie samochodu osobowego reklamą
Spółka (czynny podatnik VAT) posiada samochód osobowy, który wykorzystuje w firmie do celów mieszanych (czyli zarówno do działalności gospodarczej, jak i prywatnie). Spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu dla tego pojazdu. W związku z tym odlicza tylko 50% VAT od wydatków z nim związanych. Czy z faktury potwierdzającej zakup usługi oklejania reklamą spółki tego samochodu może odliczyć 100%, czy tylko 50% VAT?
Czynny podatnik VAT ma prawo odliczać VAT od zakupu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz pod warunkiem, że nie zaistnieją przesłanki wykluczające to prawo (zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 88 ustawy o VAT).
Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały dodatkowo uregulowane w art. 86a ustawy o VAT. Zatem podatnicy zasadniczo mogą odliczać VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi, o ile oczywiście pojazdy te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednak od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli m.in. od wydatków związanych z samochodami osobowymi) generalnie odliczają tylko 50% kwoty VAT naliczonego. Ograniczenie to dotyczy głównie pojazdów, które są lub będą wykorzystywane do celów mieszanych, czyli do działalności gospodarczej oraz do celów prywatnych. Z kolei odliczenie VAT w pełnym zakresie (tj. 100%) przysługuje podatnikom tylko wówczas, gdy pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT, po spełnieniu określonych warunków (m.in. gdy podatnik prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu).
Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Organy podatkowe uważają, że w ww. art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy wymieniono jedynie przykładowe wydatki związane z użytkowaniem samochodów, które podlegają rozliczeniu z zastosowaniem przepisu art. 86a ust. 1. Zatem w ich ocenie do wydatków związanych z "używaniem pojazdów samochodowych" można zaliczyć opłaty za parkingi, przejazdy autostradą, wydatki ponoszone na garaż, wizyty u mechanika, wymianę części, itp., ładowarkę elektryczną i koszt energii na stacjach do ładowania czy ubezpieczenie samochodu (vide: broszura informacyjna MF pt. "Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi" a także interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z dnia 26 maja 2022 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.128.2022.2.AG oraz z dnia 15 listopada 2024 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.595.2024.1.MMA).
Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2015 r., nr IPPP1/443-1397/14-2/JL Dyrektor KIS uznał już, że wydatki poniesione przez podatnika na oklejenie samochodu nie stanowią wymienionych przez ustawodawcę w art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT wydatków związanych z użytkowaniem samochodów, które podlegają rozliczeniu z zastosowaniem ograniczenia w odliczaniu VAT (w oparciu o art. 86a ust. 1 ww. ustawy). W interpretacji tej czytamy:
"(...) Oklejenie samochodów naklejkami zawierającymi logo i dane firmy nie ma żadnego wpływu na eksploatację i używanie tych pojazdów. Tym samym zakupiona przez Spółkę usługa oklejenia samochodów nie mieści się w pojęciu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o którym mowa w art. 86a ust. 1 i 2 ustawy.
Zdaniem organu nabyta usługa stanowi ogólny koszt prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Oklejenie samochodów naklejkami z logo firmy i jej danymi teleadresowymi umożliwia Spółce łatwe prezentowanie informacji o firmie, może również stanowić formę reklamy Spółki. Poprzez pełnienie tych funkcji nabyta usługa ma pośredni związek z prowadzoną przez Spółkę opodatkowaną działalnością gospodarczą i uzyskiwaniem obrotu.
Zatem należy stwierdzić, że przepisy art. 86a ustawy o VAT i wynikające z niego ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego w analizowanej sprawie nie znajdują zastosowania. Tym samym, w myśl przepisów art. 86 ustawy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia pełnej (bez ograniczeń wynikających z art. 86a ustawy) kwoty podatku naliczonego z faktury zakupu wymienionej usługi (podkreślenie redakcji) (...)".
| Reasumując
Do odliczania VAT od zakupu usługi oklejenia samochodu reklamą spółki nie będzie miało zastosowania ograniczenie dotyczące wydatków na pojazdy samochodowe. Nie jest to bowiem wydatek związany z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu. Zatem spółce przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury potwierdzającej zakup usługi wymienionej w treści pytania. |
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
| Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
| www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » | ||
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|
||||||||||||





