
Serwis Podatkowy nr 2 (350) z dnia 10.02.2025
Wydatki poniesione w związku z obchodami jubileuszu firmy a koszty podatkowe
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 października 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.565.2023.8.MK)
"(...) Wnioskodawca, w ramach uroczystych obchodów jubileuszu swojej działalności zorganizował (...) koncerty (...) w różnych miastach, w wybranych na ten cel lokalizacjach, promując przy tej okazji i reklamując szerokiemu gronu odbiorców oferowane przez siebie produkty finansowe.
Koncerty miały charakter otwarty, ale w zależności od miejsca ich organizacji mogły zostać wysłuchane przez ograniczoną liczbę odbiorców. Uczestnikami koncertów byli zaproszeni członkowie oraz potencjalni członkowie (klienci) wnioskodawcy, zaproszeni przedstawiciele miasta, w których koncerty miały miejsce oraz przedstawiciele kościoła, mediów lokalnych i ogólnopolskich, jak również osoby zainteresowane koncertami, które zapoznały się z informacją o ich organizacji. (...)
Z uwagi na promocyjno-reklamowy charakter wydarzeń, w trakcie trwania koncertów miała miejsce dystrybucja materiałów reklamowych informujących o działalności wnioskodawcy i jego usługach (...). Dodatkowo, zapis audiowizualny koncertów został utrwalony na płytach (...) i przeznaczony do dystrybucji w ramach działalności promocyjno-reklamowej. W ten sposób wnioskodawca chciał dotrzeć z przekazem promocyjnym do jak najszerszego grona odbiorców.
(...) W związku z organizacją obchodów jubileuszu wnioskodawca zawarł z agencją reklamową umowę na kompleksową obsługę organizacji eventów w postaci wspomnianych koncertów (...) w celu promocji wnioskodawcy i jego produktów.
(...) Ponadto wnioskodawca poniósł koszty cateringu i nagłośnienia podczas spotkań, które odbyły się po zakończonych koncertach w specjalnie wydzielonej strefie. Spotkania te były dedykowane tylko dla wybranych, zaproszonych gości.
Wszystkie wydatki zostały finansowane ze środków obrotowych wnioskodawcy.
(...) Czy opisane w stanie faktycznym wydatki poniesione przez wnioskodawcę, w związku z obchodami jubileuszu, stanowią, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT, koszty uzyskania przychodów (podkreśl. red.)?
(...) Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. W przepisie tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.
(...) Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT ma charakter zamknięty.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy rozpatrywać zasadność ich poniesienia przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie wizerunku podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.
(...) Odnosząc się z kolei do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem, przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. (...)
Dokonując oceny charakteru wydatków poniesionych przez Państwa w związku z organizacją obchodów jubileuszu dla potencjalnych członków (klientów) wnioskodawcy, przedstawicieli mediów lokalnych i ogólnopolskich, osób zainteresowanych koncertami, stwierdzić należy, że biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, wydatki te mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Ww. wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością i, jak Państwo wskazujecie, potrzebą dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców (potencjalnych klientów) z przekazem dotyczącym swojej działalności i oferowanych usług (podkreśl. red.).
(...) Odnosząc się do możliwości rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację obchodów jubileuszu w zakresie, w jakim dotyczą zaproszonych członków wnioskodawcy należy przywołać art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz wspólników lub członków spółdzielni niebędących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów, z tym że wydatki ponoszone na rzecz członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną są kosztem uzyskania przychodów w części dotyczącej działalności objętej obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego.
(...) Zważywszy na charakter poniesionych wydatków związanych z ogólnodostępnymi wydarzeniami skierowanymi do szerokiego grona odbiorców, potencjalnych klientów skarżącej (będących jej członkami lub nie) nie można stwierdzić, że nie byłyby one wyświadczone przez skarżącą na rzecz jej członków, gdyby nie łączący ją z członkiem stosunek członkostwa. Wartość takich jak przedstawione we wniosku o interpretację świadczeń nie może być zatem objęta hipotezą normy art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT.
Zatem wydatki poniesione na organizację obchodów jubileuszu, w części dotyczącej zaproszonych członków wnioskodawcy, potencjalnych członków (klientów) wnioskodawcy, przedstawicieli mediów (...), osób zainteresowanych koncertami, wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (podkreśl. red.).
Z kolei odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z organizacją obchodów jubileuszu dla zaproszonych przedstawicieli miasta, w których koncerty miały miejsce, przedstawicieli kościoła oraz kosztów cateringu i oprawy muzycznej w strefie cateringowej poniesionych na potrzeby spotkań, które zostały zorganizowane po koncertach i były dedykowane wybranym zaproszonym gościom, stwierdzić należy, że nie będą mogły one stanowić kosztów uzyskania przychodów wnioskodawcy, o których mowa art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ zostały wyłączone z kosztów podatkowych na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, jako koszty reprezentacji (podkreśl. red.).
(...) Aby dokonać kwalifikacji prawnej tych wydatków, należy rozważyć, czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy ich poniesieniem a przychodami wnioskodawcy oraz czy nie mieszczą się one w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Konieczne jest zatem zbadanie, czy koszty obchodów jubileuszu w części, o której mowa powyżej, mają na celu dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców (potencjalnych klientów) z przekazem dotyczącym swojej działalności i oferowanych usług, czy też służyć przede wszystkim budowaniu relacji z ww. przedstawicielami miasta i kościoła oraz wybranych zaproszonych gości i wywołaniu u nich jak najlepszego wrażenia.
W ocenie organu, obchody jubileuszu w zakresie, w jakim dotyczą przedstawicieli miasta, przedstawicieli kościoła, a także kosztów cateringu i oprawy muzycznej w strefie cateringowej poniesionych na potrzeby spotkań, które zostały zorganizowane po koncertach i były dedykowane wybranym zaproszonym gościom, mają charakter wydarzenia o cechach reprezentacyjnych, które związane jest z kreowaniem określonego wizerunku wnioskodawcy na zewnątrz. Ich głównym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku przedsiębiorcy wobec osób trzecich. Nie można uznać, że uczestnictwo ww. osób wpłynie na zwiększenie Państwa przychodów, bądź zabezpieczenie ich źródła. Ww. osoby są wobec Państwa podmiotami zewnętrznymi, a w stosunku do takich podmiotów podejmuje się działania o charakterze reprezentacyjnym.
Oceniając bowiem, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie pozytywnego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.
Trudno uznać, że zaproszenie na obchody jubileuszu przedstawicieli miasta, w których koncerty miały miejsce oraz przedstawicieli kościoła miało na celu promowanie i przedstawienie oferty produktów finansowych wnioskodawcy. Nie można uznać, że zaproszenie tych osób służyło zachęceniu do korzystania z usług wnioskodawcy jak największej liczby osób. Zaproszenie przedstawicieli miasta oraz kościoła miało na celu wykreowanie odpowiedniego wizerunku wnioskodawcy, co oznacza, że są to wydatki o charakterze reprezentacyjnym, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Przenosząc zatem powołane uregulowania prawne oraz powyższe wyjaśnienia na grunt rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, że wydatki, jakie wnioskodawca poniesie na zorganizowanie obchodów jubileuszu, w części dotyczącej przedstawicieli miasta, przedstawicieli kościoła, a także kosztów cateringu i oprawy muzycznej w strefie cateringowej poniesionych na potrzeby spotkań, które zostały zorganizowane po koncertach i były dedykowane wybranym zaproszonym gościom, noszą znamiona reprezentacji (podkreśl. red.). Poprzez te wydatki wnioskodawca będzie kreować swój własny wizerunek, tworzyć wśród ww. osób wrażenie podmiotu profesjonalnego, partnera biznesowego godnego zaufania, jednym słowem będzie kształtować prestiż i pozytywne postrzeganie firmy w kontaktach zewnętrznych. Zatem celem będzie wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy, a nie reklama jej usług.
Tym samym ww. wydatki nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na mocy wyłączenia określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. (...)"
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|