reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Reprezentacja i reklama - rozliczenie podatkowe i ujęcie księgowe - Dodatek nr 23 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 22 (1245) z dnia 1.08.2025

Wydatki na kampanię reklamową

Wydatki ponoszone przez przedsiębiorców na kampanie reklamowe stanowią istotny element działalności marketingowej, mający na celu zwiększenie przychodów i rozpoznawalności marki. Z perspektywy podatkowej - zarówno w kontekście podatku dochodowego, jak i podatku VAT - należy odpowiednio ocenić sposób ich rozliczenia i ewidencji.

1. Wydatki na kampanię reklamową jako koszty podatkowe

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PDOF i odpowiednio art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PDOF i art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Wydatki na kampanię reklamową, o ile są racjonalnie uzasadnione i mają związek z prowadzoną działalnością, co do zasady mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Może to dotyczyć różnego rodzaju reklamy, tj. reklamy masowej, własnej (ulotki, banery) czy np. stworzenia strony internetowej.

Gdyby jednak w ramach organizowania kampanii reklamowej podatnik ponosił wydatki o charakterze reprezentacyjnym, tj. mające na celu kreowanie pozytywnego wizerunku firmy (np. wystawne eventy promocyjne, prezenty dla kontrahentów), takie wydatki nie stanowiłyby kosztów uzyskania przychodów.

2. Odliczanie VAT od wydatków na kampanię reklamową

Podatnikowi generalnie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków, jeśli są one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Usługi reklamowe zazwyczaj pozostają w związku z działalnością. Jeśli więc podatnik wykonuje czynności opodatkowane, to VAT od ich zakupu może być odliczony na zasadach ogólnych.

3. Ewidencja księgowa wydatków na kampanię reklamową

Koszty związane z organizacją kampanii reklamowej zalicza się dla celów bilansowych do kosztów działalności operacyjnej jednostki. Ujmuje się je zatem na odpowiednich kontach w zespole 4 i/lub 5.

W ramach kosztów rodzajowych (kont w zespole 4) wydatki poniesione na kampanię reklamową można ewidencjonować na koncie 40-6 "Koszty reklamy" lub koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe". Jeżeli w ramach takiej kampanii przekazywane są materiały reklamowe, wydatki na ich zakup można zamiennie ujmować na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii" (w analityce: Koszty reklamy).

Natomiast ewidencjonując koszty w ramach kont zespołu 5, koszty zorganizowania kampanii reklamowej odnosi się na konto 52-7 "Koszty sprzedaży" lub na konto 55 "Koszty zarządu". Sposób ewidencji kosztów reklamy powinien wynikać z zasad (polityki) rachunkowości danej jednostki.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.