
Wydatki na kampanię reklamową
Wydatki ponoszone przez przedsiębiorców na kampanie reklamowe stanowią istotny element działalności marketingowej, mający na celu zwiększenie przychodów i rozpoznawalności marki. Z perspektywy podatkowej - zarówno w kontekście podatku dochodowego, jak i podatku VAT - należy odpowiednio ocenić sposób ich rozliczenia i ewidencji.
1. Wydatki na kampanię reklamową jako koszty podatkowe
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PDOF i odpowiednio art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PDOF i art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.
Wydatki na kampanię reklamową, o ile są racjonalnie uzasadnione i mają związek z prowadzoną działalnością, co do zasady mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Może to dotyczyć różnego rodzaju reklamy, tj. reklamy masowej, własnej (ulotki, banery) czy np. stworzenia strony internetowej.
Gdyby jednak w ramach organizowania kampanii reklamowej podatnik ponosił wydatki o charakterze reprezentacyjnym, tj. mające na celu kreowanie pozytywnego wizerunku firmy (np. wystawne eventy promocyjne, prezenty dla kontrahentów), takie wydatki nie stanowiłyby kosztów uzyskania przychodów.
2. Odliczanie VAT od wydatków na kampanię reklamową
Podatnikowi generalnie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków, jeśli są one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Usługi reklamowe zazwyczaj pozostają w związku z działalnością. Jeśli więc podatnik wykonuje czynności opodatkowane, to VAT od ich zakupu może być odliczony na zasadach ogólnych.
3. Ewidencja księgowa wydatków na kampanię reklamową
Koszty związane z organizacją kampanii reklamowej zalicza się dla celów bilansowych do kosztów działalności operacyjnej jednostki. Ujmuje się je zatem na odpowiednich kontach w zespole 4 i/lub 5.
W ramach kosztów rodzajowych (kont w zespole 4) wydatki poniesione na kampanię reklamową można ewidencjonować na koncie 40-6 "Koszty reklamy" lub koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe". Jeżeli w ramach takiej kampanii przekazywane są materiały reklamowe, wydatki na ich zakup można zamiennie ujmować na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii" (w analityce: Koszty reklamy).
Natomiast ewidencjonując koszty w ramach kont zespołu 5, koszty zorganizowania kampanii reklamowej odnosi się na konto 52-7 "Koszty sprzedaży" lub na konto 55 "Koszty zarządu". Sposób ewidencji kosztów reklamy powinien wynikać z zasad (polityki) rachunkowości danej jednostki.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|