
Impreza integracyjna dla kontrahentów
W ramach działalności gospodarczej prowadzę hurtownię sprzętu elektronicznego. Dla swoich kontrahentów, będących stałymi odbiorcami, zamierzam zorganizować spotkanie integracyjne w formie gry w paintball połączonej z poczęstunkiem. Czy wydatki na ten cel mogę rozliczyć w firmowych kosztach podatkowych?
W czasach konkurencji rynkowej same działania zmierzające do zdobycia dostawców i odbiorców nie są wystarczające do sprawnego i niezakłóconego działania firmy. Jej byt, oprócz konieczności wynegocjowania optymalnych dla obu stron warunków nabywania i sprzedaży towarów i usług, wymaga także podejmowania wielu innych, pozabiznesowych działań. Aby zapewnić sobie istnienie i generować zyski, firma musi zadbać o kontrahencką lojalność. To z kolei wiąże się z ponoszeniem różnorodnych wydatków, w tym nakierowanych na uatrakcyjnienie współpracy. Nie każdym z nich można jednak obciążyć firmowe koszty podatkowe.
Dotyczy to m.in. wydatków na integrację kontrahencką. Coraz częściej regułą jest, że w tzw. firmowych spotkaniach integracyjnych poza przedstawicielami właścicieli firmy i pracownikami uczestniczą także zleceniobiorcy. Zdarza się również, że osobami uczestniczącymi w integracji są tylko kontrahenci. Fiskus negatywnie odnosi się do możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków związanych z uczestnictwem kontrahentów w takim spotkaniu. Jego zdaniem wydatki na organizację imprezy integracyjnej w części, która dotyczy kontrahentów (podobnie jak rozstrzyga w tym zakresie, w odniesieniu do benefitów zapewnianych w ramach kontraktów B2B), stanowią wydatki na reprezentację. Zdaniem fiskusa ich głównym celem jest bowiem tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz poprzez kreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami spotkań.
Tak więc wydatki, jakich przedsiębiorca będący właścicielem hurtowni dokonał na zorganizowanie spotkania integracyjnego z poczęstunkiem dla wyselekcjonowanych (tj. stałych) odbiorców, jako poniesione na cele reprezentacyjne, nie podlegają ujęciu w firmowych kosztach uzyskania przychodów.
Należy jednak zaznaczyć, że powyższe rozważania nie do końca dotyczą drobnych poczęstunków towarzyszących zazwyczaj spotkaniom typowo biznesowym. Wydatki na ich nabycie mogą stanowić firmowe koszty podatkowe z uwagi na to, że zasadniczo nie można im przypisać - i to niezależnie od miejsca serwowania poczęstunku - cech wydatków reprezentacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak zaliczając takie wydatki do kosztów firmowych, każdorazowo należy dokonywać indywidualnej oceny konkretnego stanu faktycznego, na co uwagę zwraca fiskus w wydawanych interpretacjach.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|