reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Serwis Podatkowy nr 11 (251) z dnia 10.11.2016

Wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań biznesowych z kontrahentami

(interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 12 września 2016 r., nr DD6.8221.30.2016.MNX, zmieniająca z urzędu interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 listopada 2010 r., nr IPPB5/423-591/10-2/JC)

"(...) Sp. z o.o. w najbliższej przyszłości zamierza rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o nowy profil. Wdrożenie nowego projektu wiąże się ze znalezieniem odbiorców na świadczone przez Spółkę usługi oraz podpisanie stosownych umów. W związku z faktem, iż wdrożenie nowego profilu działalności wiązać się będzie z organizacją spotkań z kontrahentami, w celu omówienia różnego rodzaju spraw biznesowych, tj. warunki wdrożenia projektu, przedstawienie oferty handlowej, negocjacje cen, itp., Spółka będzie ponosiła koszty tych spotkań. W większości spotkania będą organizowane poza siedzibą Spółki w wynajętych salach konferencyjnych lub w restauracji. Spółka będzie ponosiła koszty posiłków (lunchu, obiadu czy kolacji) potwierdzonych fakturami VAT lub rachunkami. Takie spotkania w restauracji nie będą miały charakteru okazałości czy wytworności, lecz typowe spotkanie przedstawiciela Spółki mające na celu omówienie i uzgodnienie spraw biznesowych Spółki. Organizacja spotkań biznesowych z kontrahentami, połączona z poczęstunkiem (kolacja, obiad), nie wiąże się z chęcią zaimponowania kontrahentowi okazałością czy wytwornością, lecz omówienie spraw dotyczących kontraktu.

(...) Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z usługami gastronomicznymi?

(...) Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Za wydatki wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań.

Dla kwalifikacji danych wydatków jako wydatków na reprezentację wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków, świadczenia usług gastronomicznych. Nie bierze się także pod uwagę tego, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Dla oceny takich wydatków nie są także istotne takie cechy, jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków. Nie ma bowiem możliwości skonstruowania miernika dla określenia poziomu wystawności, wytworności, okazałości czy przepychu jednakowego dla wszystkich podmiotów gospodarczych.

Wydatki na zakup artykułów spożywczych, w szczególności: kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych, słodyczy itp. na poczęstunki dla kontrahentów w siedzibie Spółki oraz wydatki na zakup usług gastronomicznych podczas spotkań z kontrahentami poza siedzibą Spółki, o ile nie służą budowaniu korzystnego jej wizerunku stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (podkreśl. red.).

Podobne stanowisko w zakresie wydatków ponoszonych na poczęstunki podawane podczas spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy, jak i poza nią, wynika z interpretacji ogólnej z dnia 25 listopada 2013 r., nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 (...), wydanej przez Ministra Finansów na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

W konsekwencji za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, zgodnie z którym poniesione wydatki na spotkania biznesowe z kontrahentami w wynajętych salach konferencyjnych, czy też w restauracji, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i nie stanowią wydatków na reprezentację (podkreśl. red.). (...)"

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych
Prenumerata 2018 r. - www.sklep.gofin.pl
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

listopad 2017
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60