reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Gazeta Podatkowa nr 102 (1664) z dnia 23.12.2019

Zasady opodatkowania VAT i ewidencji w księgach przekazania klientom gadżetów reklamowych

Zamierzamy zakupić artykuły reklamowe z naszym logo, takie jak: długopisy, smycze, kalendarze. Będą one rozdawane przyszłym klientom, promując naszą działalność.


1) Czy nieodpłatne ich przekazanie kontrahentom podlega VAT?

Przez podlegającą opodatkowaniu dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów m.in. na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy,
     
  • wszelkie inne darowizny,

jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przy czym art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie ma zastosowania, gdy przedmiotem nieodpłatnego przekazania są prezenty o małej wartości i próbki, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

2) których przekazania nie ujęto w powyższej ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Kwota wyznaczająca wartość maksymalną tego prezentu jest ceną netto.

Obowiązek wykazania VAT należnego od nieodpłatnego przekazania towaru nie wystąpi również w przypadku, gdy towary są przekazywane w opakowaniu zbiorczym (np. paczce), pod warunkiem, że cena jednostkowa netto poszczególnych towarów nie przekracza 10 zł. Jak wyjaśnił Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 8 stycznia 2018 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.607.2017.1.DG, przekazanie większej ilości towarów, np. pakowanych po kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowaniach zbiorczych), nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które są w takim opakowaniu. Opakowanie zbiorcze prezentów, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł, nie jest samodzielnym towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Natomiast przez próbkę rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwolą na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Tak więc przekazanie kontrahentom gadżetów reklamowych, stanowiących prezenty o małej wartości, jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT. W przeciwnym wypadku ich przekazanie podlega opodatkowaniu VAT.


2) Na jakim koncie powinniśmy ująć w księgach rachunkowych wydatki związane z przekazaniem klientom gadżetów reklamowych, jeśli ewidencję kosztów prowadzimy w zespole 4 i 5?

Koszty dotyczące zakupionych i przekazanych potencjalnym klientom gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak długopisy, smycze czy kalendarze, zalicza się do kosztów reklamy. Z tego względu Czytelnicy powinni wydatki z tego tytułu ująć w księgach rachunkowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej.

W sytuacji gdy koszty działalności operacyjnej są ewidencjonowane na kontach zespołu 4, koszty reklamy odnoszone są generalnie na konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty rodzajowe - koszty reklamy). W celu księgowego ujęcia tych kosztów jednostki mogą w zakładowym planie kont, stanowiącym składową polityki rachunkowości, wyodrębnić również zupełnie oddzielne konto, np. 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Koszty reklamy). Jeżeli natomiast koszty są księgowane na kontach zespołu 5, to koszty reklamy ewidencjonuje się najczęściej na koncie 52 "Koszty sprzedaży". Jeśli jednak dany podmiot nie wyodrębnia konta kosztów sprzedaży z uwagi na to, że np. stanowią nieistotną wartość, to koszty reklamy może wtedy księgować na koncie 55 "Koszty zarządu".

Fakturę za zakup gadżetów reklamowych z logo firmy Czytelnicy mogą wprowadzić do ksiąg rachunkowych zapisami:

a) wartość brutto zobowiązania

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",

- Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu

- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

c) wartość netto gadżetów

- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty rodzajowe - koszty reklamy),

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"

oraz równolegle

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub 55 "Koszty zarządu",

- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Jeżeli w związku z nieodpłatnym przekazaniem gadżetów wystąpi u Czytelników konieczność wykazania VAT należnego, to można go ująć zapisem:

- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Podatki i opłaty),

- Ma konto 22-1 "Rozrachunki z tytułu VAT należnego"

oraz równolegle

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub 55 "Koszty zarządu",

- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Przykład

Założenia

  1. Jednostka zakupiła z logo firmy 300 szt. długopisów w cenie jednostkowej 3 zł/szt. oraz 300 szt. smyczy w cenie jednostkowej 2 zł/szt. Zakup został udokumentowany fakturą na kwotę brutto 1.845 zł (w tym VAT 345 zł). Gadżety bezpośrednio z zakupu zostały przekazane klientom.
     
  2. Jednostka odliczyła VAT naliczony. Z uwagi na to, że jednostkowa cena przekazanych przedmiotów nie przekraczała 10 zł, nie wystąpił obowiązek wykazania VAT należnego.
     
  3. Jednostka ujmuje koszty na kontach zespołu 4 i 5.

Dekretacja

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Faktura za zakup długopisów i smyczy:
   a) wartość brutto zobowiązania 1.845 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 345 zł 22-2 30
   c) wartość netto gadżetów 1.500 zł 40 30
   oraz równolegle 1.500 zł 52 49

Księgowania

Zasady opodatkowania VAT i ewidencji w księgach przekazania klientom gadżetów reklamowych

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

sierpień 2020
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.