reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 13 (373) z dnia 1.07.2014

Wartość prezentów przekazanych kontrahentom

Spółka z o.o. przekazuje osobom prowadzącym obrót produktami leczniczymi prezenty z jej logo, o wartości powyżej 100 zł. Czy ich wartość może stanowić w spółce koszt podatkowy? Czy przekazanie takich samych prezentów innym osobom może stanowić taki koszt?

Prezenty o wartości przewyższającej 100 zł, w tym zawierające logo spółki, przekazane przez spółkę osobom prowadzącym obrót produktami leczniczymi nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki takie poniesione na rzecz innych osób będą, w pewnych okolicznościach, kosztem podatkowym (szczegóły w dalszej części odpowiedzi).

Przepisy art. 58 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.) przewidują zakaz kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz do osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej m.in. na wręczaniu tym osobom prezentów o wartości materialnej przekraczającej 100 zł. W związku z tym przepisem wskazać należy, że na podstawie art. 58 § 1 Kodeksu cywilnego czynność prawna sprzeczna z aktem prawnym rangi ustawowej albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny jej skutek. Zatem przekazanie na rzecz osób uprawnionych do wystawiania recept oraz na rzecz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi upominków (gadżetów) o wartości przewyższającej 100 zł stanowi czynność, która nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Dla celów podatkowych wydatki oraz wartość przekazanych rzeczy, praw lub wykonanych usług, wynikające z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 66 updop. Oznacza to, że przekazane przez spółkę osobom prowadzącym obrót produktami leczniczymi prezenty o wartości przewyższającej 100 zł, w tym zawierające logo spółki, nie będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, niezależnie od tego, czy ich przekazanie miało na celu reklamę, czy reprezentację spółki.

W przypadku prezentów przekazywanych innym osobom niż osoby uprawnione do wystawiania recept oraz osoby zajmujące się obrotem produktami leczniczymi zakaz, o którym mowa w ustawie - Prawo farmaceutyczne nie będzie znajdował zastosowania. Nie oznacza to jednak, że w związku z brakiem tego zakazu poniesione z tego tytułu wydatki będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wskazać bowiem należy, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop ustawodawca wyłączył z kosztów wydatki ponoszone przez podatnika na reprezentację, choć pojęcia "reprezentacja" nie sformułował. NSA w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 podkreślił potrzebę indywidualnej oceny stanu faktycznego konkretnej sprawy dotyczącej kwalifikowania kosztów (wydatków) jako kosztów reprezentacji, jednak wskazał tezy o charakterze ogólnym, które powinny być pomocne przy wykładni pojęcia reprezentacja. W wyroku tym czytamy m.in., że: "Wyraz »reprezentacja« pochodzi od łacińskiego »repraesentatio« oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że »reprezentacja« w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie »reprezentacji« kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia. Ponownie podkreślić należy, że dla oceny, czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy".

W świetle powołanego orzeczenia, o charakterze danego wydatku i o konieczności zaliczenia go do wydatków na reprezentację bądź do innego rodzaju wydatków (np. na reklamę) decyduje rzeczywisty cel, w jakim wydatek został poniesiony. Wskazać przy tym należy, że umieszczenie na przekazywanych prezentach logo firmy samo w sobie nie przesądza celu, w jakim nastąpiło wręczenie innej osobie takiego prezentu, tj. czy przekazanie to ma na celu tworzenie odpowiedniego wizerunku firmy przekazującej taki prezent i kreowanie dobrych relacji z potencjalnymi kontrahentami, czy np. reklamę jej produktów.

W omawianej kwestii warto przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 stycznia 2012 r., nr ITPB3/423-528/11/MK, w której czytamy: "Należy zauważyć, że w przypadku przekazywania gadżetów o typowo reprezentacyjnym charakterze, przykładowo alkoholi, cygar, biżuterii, zegarków czy piór uznanych, markowych firm, niekoniecznie o wysokiej wartości, wybranym kontrahentom - mimo że będą one oznakowane logo firmy - co do zasady celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientami. Tym samym wydatki takie będą miały jednoznacznie widoczny charakter reprezentacyjny i w efekcie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny, czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania prezentów, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie".

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2013 r., nr IPPB5/423-100/13-3/MK wyraził pogląd, że: "(…) wszelkiego rodzaju wydatki ponoszone na zakup upominków/prezentów oznaczonych logo Spółki przekazywanych potencjalnym klientom Wnioskodawcy mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdy gadżety te będą rozdawane masowo, tzn. przekazywane każdemu zainteresowanemu podmiotowi". Podobnie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 12 października 2012 r., nr ILPB3/423-307/11/12-S/EK: "(…) wydatki poniesione na zakup prezentów dla kontrahentów mogą zostać zaliczone do kosztów reklamy tylko wówczas, gdy są rozdawane masowo, tzn. przekazywane są w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania. Istota reklamy wiąże się bowiem z zamiarem dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców. W przypadku przekazywania prezentów (gadżetów) ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerów handlowych, wydatki na ich zakup należy powiązać z reprezentacją. (…) Reasumując, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z zakupem prezentów (długopisy, kalendarze, komplety do kawy, breloki do kluczy, etui, jedwabne krawaty ze spinkami, MP4, multinarzędzia, latarki z kompletem narzędzi, pendrive, portfele, ramki cyfrowe, stacje pogodowe, zegary ścienne, kubki termiczne i inne gadżety) przekazywanych wybranym kontrahentom nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

W świetle tych stanowisk, ocena czy prezenty o wartości przewyższającej 100 zł przekazywane przez spółkę osobom innym niż uprawnione do wystawiania recept oraz osoby zajmujące się obrotem produktami leczniczymi, należy uznawać za koszty reklamy czy reprezentacji, wymaga ustalenia m.in. kręgu osób, którym są te prezenty wręczane i okoliczności ich wręczania.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.