Przegląd Podatku Dochodowego nr 6 (486) z dnia 20.03.2019
Kosze upominkowe
Z okazji świąt (Wielkanocy, Bożego Narodzenia) spółka z o.o. przekazuje kontrahentom kosze upominkowe z logo spółki. Czy wydatki na te prezenty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Jeśli kosze upominkowe przekazywane są kontrahentom z myślą o budowaniu pozytywnych relacji z nimi, to w takiej sytuacji wydatki na te prezenty mają charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Wydatki na prezenty dla kontrahentów kojarzą się przede wszystkim z kosztami o charakterze reprezentacyjnym, wykluczonymi z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Przez reprezentację do celów podatku dochodowego należy rozumieć działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku.
Z kosztów podatkowych nie są natomiast wykluczone koszty reklamy, rozumianej jako ogół działań podatnika zmierzających do rozpowszechniania informacji o firmie (temu ma służyć np. firmowe logo) oraz jej produktach, usługach, towarach w celu zachęcenia do zakupów.
Jednak umieszczenie logo spółki na opakowaniu prezentu nie przesądza o tym, że wydatek przestaje być kosztem reprezentacji, a staje się kosztem reklamy poprzez rozpowszechnianie firmowego znaku.
Przykładowo z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 września 2017 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.125.2017.1.AZ można wysnuć wniosek, że w przypadku przekazywania upominków wyłącznie ograniczonej grupie podmiotów, wydatki na zakup prezentów należy powiązać z reprezentacją, która jest wyłączona z kosztów uzyskania przychodów. Tylko upominki skierowane do szerokiego grona kontrahentów przekazywane w opakowaniach z logo firmy w celu nakłonienia do skorzystania z usług firmy powinny być traktowane jako promocja i reklama firmy.
Jeśli więc kosze upominkowe przekazywane są kontrahentom z myślą o budowaniu pozytywnych relacji czy poprawy już istniejących relacji z kontrahentami, to wydatki mają w takiej sytuacji charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|