reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 19 (1026) z dnia 1.07.2019

Ujęcie w kosztach podatkowych wydatków na zakup koszulek z logo firmy

Spółka kupiła koszulki z logo firmy dla drużyny sportowej (gracze nie są pracownikami spółki). W koszulkach tych sportowcy będą grać podczas meczów. Czy wydatki na zakup tych koszulek spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Jeśli poniesione przez spółkę wydatki na zakup koszulek z logo firmy miały na celu jej reklamę, to wydatki te spółka może generalnie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z zasadą ogólną, kosztem podatkowym mogą być takie wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie zostały z tych kosztów ustawowo wyłączone.

W pytaniu nie wskazano, na jakich zasadach koszulki z logo zostały przekazane drużynie sportowej. Można jednak wnioskować, że zostało to dokonane w celu reklamy firmy (spółki). Mogło się to odbyć np. w ramach umowy tzw. sponsoringu właściwego (wspomnijmy, że umowa takiego sponsoringu w praktyce polega na wzajemnych świadczeniach umawiających się stron, oznaczających zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do podjęcia czynności mających na celu reklamowanie nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności).

wykrzyknik Wydatki na reklamę zasadniczo mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (odmiennie od wydatków na reprezentację, które nie stanowią kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP).

W ustawie o PDOP nie określono, co należy rozumieć pod pojęciem reklamy. Przyjmuje się jednak, że reklama to działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów/usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można rozróżnić reklamę towaru/usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

Tak wynika m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 7 lutego 2019 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.513.2018.2.NL. Zdaniem organu podatkowego:

"(...) reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą, może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie. (...)"

W niektórych przypadkach wydatki na prezenty z logo firmy mogą być uznawane za wyłączone z kosztów podatkowych wydatki na reprezentację. Dotyczy to generalnie upominków przekazywanych ograniczonej (wyselekcjonowanej) grupie odbiorców. Jednak naszym zdaniem, w przedmiotowej sprawie wydatki na zakup koszulek z logo firmy nie mają charakteru reprezentacji.

A zatem, jeśli nabyte przez spółkę koszulki sportowe z logo jej firmy będą miały na celu reklamę spółki, to wydatki te spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (pod warunkiem ich właściwego udokumentowania). Gdyby nastąpiło to w ramach umowy sponsoringu, to należy mieć na uwadze, że w praktyce przyjmuje się, że gdy przekazane przez sponsora świadczenia są wyższe od wartości świadczeń uzyskanych w zamian, to może on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na sponsoring do wysokości wartości uzyskanej w zamian reklamy.

UWAGA! Gdyby spółka przekazała drużynie sportowej koszulki z własnym logo bez żadnego świadczenia wzajemnego ze strony tej drużyny (tzw. sponsoring niewłaściwy), wówczas przekazane im koszulki mogłyby zostać uznane za darowiznę, wyłączoną z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o PDOP.

Wspomnijmy, że przekazanie drużynie sportowej koszulek z logo firmy może się wiązać z koniecznością wykazania z tego tytułu VAT należnego w spółce. Jeśli w zamian za przekazanie tych koszulek:

  • drużyna sportowa będzie świadczyć na rzecz spółki usługę reklamy - wówczas przekazanie jej koszulek będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów opodatkowaną VAT bez względu na wartość tych koszulek; czynność tę spółka powinna udokumentować fakturą,
     
  • drużyna sportowa nie będzie świadczyć na rzecz spółki żadnej usługi - czynność tę spółka będzie musiała opodatkować, jeśli od zakupu tych koszulek przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT, a przekazane koszulki nie spełniają definicji prezentów o małej wartości (zob. art. 7 ust. 2 i 4 ustawy o VAT).

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.