reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Gazeta Podatkowa nr 2 (1668) z dnia 7.01.2020

Kosztowe rozliczenie wydatków na udział w targach

Nakłady ponoszone na organizację targów branżowych, w zakresie związanym z udziałem w targach kontrahentów oraz zapewnieniem im atrakcji w postaci występów artystycznych, są wydatkami, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku firmy oraz prowadzonej przez nią działalności. Dlatego też, jako koszty reprezentacji, podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych. Zaliczeniu do tej kategorii podlegają natomiast wydatki na przygotowanie i wyposażenie stoiska targowego, zorganizowanie noclegów, transportu oraz zapewnienie wyżywienia na zwyczajowo przyjętym poziomie dla pracowników i gości. Ponadto stanowią je wydatki związane z obsługą i przebiegiem targów, zakupem artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych oraz drobnych poczęstunków.


O CO PYTAŁ PODATNIK?

Spółka z o.o. w ramach prowadzonej działalności bierze udział w różnego rodzaju targach branżowych, licząc na poszerzenie rynku zbytu i co za tym idzie zwiększenie sprzedaży produktów i usług. W związku z tym ponosi różnorodne koszty. Należą do nich wydatki na przygotowanie i wyposażenie stoiska targowego, zorganizowanie noclegów, transportu oraz zapewnienie wyżywienia na zwyczajowo przyjętym standardowym poziomie dla pracowników, jak również zaproszonych gości. Ponadto są to wydatki związane z obsługą i przebiegiem targów, w tym wynagrodzenie pracowników, zakup drobnych gadżetów z logo firmy, a także artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych z przeznaczeniem na drobne poczęstunki dla pracowników i gości spółki.

Spółka ponosi też wydatki związane z organizacją indywidualnych spotkań z partnerami biznesowymi oraz czasami dodatkowo koszty organizacji pokazów artystycznych, organizacji gier i zabaw dla zwiedzających targi, występów muzycznych, jak również profesjonalnej obsługi konferansjerskiej, niekiedy prowadzonej przez znanych artystów np. kabaretowych. Mając jednak wątpliwości, czy wszystkie opisane wydatki może rozliczać w firmowych kosztach podatkowych, o rozstrzygnięcie tej kwestii wystąpiła do Dyrektora KIS.


ZDANIEM DYREKTORA KIS:

Dyrektor KIS, odnosząc się w wydanej interpretacji do wydatków związanych z udziałem w targach kontrahentów spółki, stwierdził, że rozpatrując zasadność ich poniesienia, należy wziąć pod uwagę całościowy charakter imprezy. Dla prawidłowej kwalifikacji kosztów najważniejsze jest bowiem wyraźne ustalenie głównego celu organizowanego spotkania i wskazanie potencjalnych korzyści oczekiwanych w związku z taką imprezą. Jego zdaniem, celem poniesienia tych wydatków jest wywołanie na określonych kontrahentach dobrego wrażenia, aby nakłonić ich do zawarcia kontraktu. Nie mają one zatem na celu promowania działalności spółki, a więc realizacji celu, jakiemu służy udział w targach, lecz poprawienie wizerunku spółki. Stąd wydatki związane z udziałem jej kontrahentów w targach branżowych, jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym, nie mogą stanowić kosztów podatkowych.

Analizując z kolei wydatki związane z organizacją eventów artystyczno-zabawowych, Dyrektor KIS uznał, że zainteresowanie kontrahentów i klientów, w tym potencjalnych, nie jest uzależnione od tego rodzaju aktywności spółki. W jego opinii ponoszenie wydatków na tego typu atrakcje również ma na celu tworzenie wśród kontrahentów wrażenia podmiotu profesjonalnego, partnera biznesowego godnego zaufania oraz kształtowanie prestiżu. To powoduje, że wydatki na zapewniane kontrahentom atrakcje nie stanowią kosztów podatkowych. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków będących przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji Dyrektora KIS uznał, że mogą być one uwzględniane w rachunku kosztowym spółki.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 listopada 2019 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.434.2019.1.AP)

 Komentarz redakcji 
Dla prawidłowej kwalifikacji wydatków ponoszonych w związku z udziałem w targach pod kątem możliwości obciążenia nimi firmowych kosztów najważniejszą kwestią jest jasne ustalenie głównego celu udziału w takiej imprezie oraz wskazanie potencjalnych korzyści oczekiwanych w związku z uczestnictwem w niej. Niewątpliwie w analizowanym przypadku spółka ponosi różnego rodzaju wydatki na rzecz kontrahentów, gdy istnieje realna szansa, że ich udział w targach może wygenerować nowe zamówienia i zwiększyć jej przychody. Kontrahenci w tym przypadku stanowią zatem wyselekcjonowaną, zamkniętą grupę zaproszonych gości, co przesądza o reprezentacyjnym charakterze ponoszonych na ich rzecz wydatków.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

maj 2020
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.