Przegląd Podatku Dochodowego nr 23 (527) z dnia 1.12.2020
Nabycie gadżetów z firmowym logo
Firma (podatnik PIT) zakupiła gadżety z firmowym logo o jednostkowej wartości nieprzekraczającej 100 zł. Zamierza je wydawać wybranym kontrahentom, z którymi stale współpracuje. Możliwe, że podobne akcje będą powtarzane, a swoim zasięgiem obejmą również innych kontrahentów. Czy wydatki na gadżety można uznać za poniesione na reklamę i obciążyć nimi firmowe koszty podatkowe?
Wydatki na zakup gadżetów stanowią w tym przypadku wydatki na reprezentację, w związku z tym są wykluczone z kosztów podatkowych.
Wydatki na reklamę stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 updof i zgodnie z regulacjami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544) mogą być ujmowane w tej księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
Trzeba jednak zaznaczyć, że pod pojęciem reklamy rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym m.in. poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Przy czym takie działania mogą być uznane za formę reklamy, gdy służą zwiększeniu rozpoznawalności firmy oraz jej oferty, a tym samym pośrednio stanowią zachętę do nabycia towarów lub usług. Takiego celu nie realizują jednak działania polegające na wydawaniu prezentów kontrahentom stale współpracującym z firmą. W okolicznościach wskazanych w pytaniu wydatków na nabycie gadżetów nie można więc uznać za poniesione na cele reklamowe, pomimo że zostały opatrzone firmowym logo.
W analizowanym przypadku mamy do czynienia z reprezentacją rozumianą jako działania, których celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, w tym wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Gdy cel ten jest spełniony, dla uznania wydatków za koszty poniesione na reprezentację nie jest koniecznie, by posiadały one takie cechy jak wystawność, wytworność, czy okazałość. Skoro zatem firma zamierza fundować upominki wybranym kontrahentom, a także będzie powtarzać tego typu akcje, kierując je do innych kontrahentów, to działania te służyć będą budowaniu pozytywnego wizerunku firmy oraz wywołaniu korzystnego wrażenia u kontrahentów. W rezultacie wydatki na gadżety z logo kwalifikowane jako koszty reprezentacji nie będą kosztami uzyskania przychodów stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 23 updof.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|