reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 23 (1102) z dnia 10.08.2021

Wydatki na sponsoring w firmowych kosztach podatkowych

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą sponsoruje (na podstawie umowy sponsoringu) drużynę siatkarską. W ramach ww. umowy finansuje jej zakup m.in. strojów i sprzętu sportowego, zapewnia transport zawodników na mecze, przyjmując w zamian określone świadczenia polegające m.in. na rozpowszechnianiu nazwy jego firmy (drużyna siatkarska będzie np. nosiła koszulki z logo przedsiębiorcy, nazwa firmy będzie widoczna podczas wywiadów medialnych). Czy przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane ze sponsorowaniem drużyny siatkarskiej?

W sytuacji, gdy świadczenia wzajemne sponsorowanej drużyny są ekwiwalentne względem wartości wydatków poniesionych przez sponsora, to wydatki te przedsiębiorca (sponsor) może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PDOF.

Do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów, które nie zostały wymienione w negatywnym katalogu kosztów uzyskania przychodów, zalicza się m.in. koszty reklamy. Pod pojęciem reklamy rozumie się takie działania podmiotu, które mają na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym przez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także przez rozpowszechnianie logo firmy.

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary czy usługi, wyróżnia się sponsoring. Umowa sponsoringu należy do tzw. umów nienazwanych. Możliwość zawarcia takiej umowy wynika z ogólnej zasady swobody umów, określonej w art. 3531 Kodeksu cywilnego. W praktyce sponsoring definiowany jest jako finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Uznawany jest on więc za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty.

Skutki podatkowe sponsoringu zależą od treści stosunku prawnego (umowy). W praktyce sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego bądź mieć charakter jednostronny.

W przypadku, gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych świadczeń (środków pieniężnych, świadczeń rzeczowych, usług) sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, to określa się ją mianem sponsoringu właściwego. Umowa taka stanowi w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów, zatem wydatki poniesione na taki sponsoring (właściwy) uważa się za koszty uzyskania przychodów sponsora.

Natomiast, jeśli sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, umowę taką uważa się za tzw. sponsoring niewłaściwy. Ze względu na swój charakter jest on zbliżony do darowizny. W takiej sytuacji zasadniczo zastosowanie ma art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o PDOF. Na podstawie tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (z wyjątkami w nim wskazanymi). Oznacza to, że sponsor zasadniczo nie może ująć w podatkowych kosztach wydatków ponoszonych na taki sponsoring.

UWAGA! Kosztami uzyskania przychodów sponsora mogą być wyłącznie wydatki odpowiadające ekwiwalentnym świadczeniom wzajemnym sponsorowanego.

Możliwa jest również sytuacja, w której umowa sponsoringu przewiduje obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. W takiej sytuacji wydatki na sponsoring mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tylko do wysokości świadczeń (wzajemnych) oferowanych przez sponsorowanego (wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego). W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (por. np. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 21 maja 2021 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.191.2021.1.IM).

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2021
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.